Hope YTY - Yrittäjyyttä ja työssäoppimista yhdessä

Opettajat yrittämisen asialla

Tarvitaan yhteinen suoritushaaste

Tekemällä oppii enemmän

Yhdessä olemme vahvempia

kuva
kuva
kuva
kuva
kuva

YTYä tiimioppimisen mallien laajentamiseen 12.4.2014

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"997","attributes":{"alt":"","class":"media-image","style":"width: 480px; height: 222px;","typeof":"foaf:Image"}}]] 

Hope-verkosto kehittää nyt Hope-YTY-hankkeessa, joka tuo mukaan myös uusia kumppaneita.

Tiimioppimisen vallankumouksen tekeminen jatkuu voimakkaana ammatillisella toisella asteella. Hope-verkosto saa uutta puhtia tähän työhön Hope YTY -hankkeen kautta.
Hope YTY – Yrittäjyyttä ja työssäoppimista yhdessä on Sastamalan koulutuskuntayhtymän hallinnoima hanke, jossa on mukana 13 oppilaitoskumppania.

Hankkeeseen on saatu OKM:ltä 300 000 euron rahoitus vuoden 2015 loppuun.
Hope YTY vastaa nuorisotakuun ja osaamisperusteisen opiskelun haasteisiin. Siinä kehitetään työkaluja, joilla nuoret oppivat sitä, mitä haluavat ja tarvitsevat.

– Työelämä on murroksessa, eivätkä nuoret enää voi entiseen tapaan ajatella valmistuvansa ja menevänsä töihin tiettyyn paikkaan. Meidän on pystyttävä tarjoamaan opiskelijoille eväitä selvitä työelämän turbulenssissa, toteaa projektikoordinaattori Minna Erkko.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"996","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"306","style":"width: 392px; height: 222px;","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]

Osuuskunnissa aitoa
kokemusta työelämästä

Hope-verkoston tavoite on mahdollistaa koko toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaminen tiimioppimisen menetelmin. Tähän edetään määrätietoisesti askel askeleelta.

– Lähdimme ensin kehittämään pedagogiikkaa ja tuomaan opettajille uudenlaista ajattelua valmentajuudesta. Samalla loimme työkaluja, kuten TOY-työssäoppiminen yrittäjänä -mallin. Sille taas alustaksi sopi osuuskuntamalli, kertaa projektipäällikkö Maria Käkelä.

Hope YTY tuo mukaan uusia kumppanioppilaitoksia, joissa kehitetään pedagogista ajattelua ja otetaan käyttöön työkaluja. Se vie myös tiimioppimisen menetelmiä yhä laajemmin eri tutkinnonosiin. 

Menossa olevassa Hope OSK -hankkeessa osuuskuntia kehitetään pedagogisiksi oppimisympäristöiksi.

– Osuuskunta on oppimisympäristö, jossa voidaan oppia yhtä aikaa sekä ammattia että yrittäjyyttä. Se on yritys, jossa opiskelija tekee töitä todellisille asiakkaille rahaa vastaan. Osuuskunnassa työskennellessään opiskelija saa siis aitoa kokemusta työelämästä, Minna Erkko pohtii.

– Kun yrittäjyyden oppiminen tapahtuu työelämässä, nuorten pääsy kiinni töihin nopeutuu. Tästä syntyvät tulokset, hän jatkaa.

Osuuskunnat haastavat tehokkaasti oppilaitoskulttuurin ja vanhat rakenteet. Tulevia hankkeita suunnitellaankin Hope-verkostossa jo miettien sitä, mitä kulttuurissa ja rakenteissa pitää muuttaa.