Hope YTY - Yrittäjyyttä ja työssäoppimista yhdessä

Opettajat yrittämisen asialla

Tarvitaan yhteinen suoritushaaste

Tekemällä oppii enemmän

Yhdessä olemme vahvempia

kuva
kuva
kuva
kuva
kuva

Tiimioppimista haltuun Kiipulassa 8.12.2014

Krista Lindsten (vas.), Lauri Luoma, Juho Kärkkäinen, Kalle Syrjäkylä ja Miia Hietanen ovat oppineet tiimityössä paljon sekä itsestään että ryhmässä toimimisesta. Havu- ja käpytöitä tehtiin Kiipulan ammattiopiston puutarhapuolella myytäviksi Hämeenlinnan torille.

Kiipulan ammattiopistossa on totuttu tekemään töitä ja oppimaan niitä tehdessä. Opiskelijoilla on Kiipulassa paljon yksilöllisiä polkuja tutkintojen suorittamiseen, sillä tapana on luovasti miettiä, mikä on jokaiselle parasta. Esimerkiksi näistä syistä solahtaminen tiimioppimiseen on ehkä helpompaa kuin jossain muualla.


– Täällä on totuttu joustavasti miettimään, miten tämä ihminen voisi saada tämän asian haltuun, toteaa tiimivalmentajia Kiipulassa sparraava erityisopetuksen asiantuntija Päivi Korhonen.

Tiimioppimisen menetelmät ovat Päivin mielestä mainio vastaus siihen, mitä tutkinnonuudistus huutaa, ja tukevat siksi muutosta missä tahansa oppilaitoksessa. Ne uudistavat opettajuutta, tuovat opiskelijan keskiöön, korostavat osallisuutta ja vievät oppimisen tapahtumaan työelämälähtöisissä prosesseissa.

Tiimioppiminen auttaa näkemään sen potentiaalin, joka ihmisessä on. Siksi se Päivin mielestä tukee hyvin Kiipulan arvoja ja missiota.

– Tiimioppiminen on yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta tukeva tapa oppia olemaan osallinen ja osa yhteisöä. Se kiertää ihmiset dialogiympyrään katsomaan toisiaan. Keskipisteenä ei ole enää opettaja tiedonjakajana vaan oppijat ja tiimi. Tämä sopii hyvin Kiipulan periaatteisiin.

Kiipulassa huomioidaan opiskelijoiden yksilölliset polut ja tavoitteet. Osuuskunta onkin todettu hyväksi oppimisympäristöksi myös silloin, kun töitä ei ole mahdollista tehdä töitä kokoaikaisesti. Osuuskunnassa jokaisen työpanos on arvokas ja kaikki ovat yhdenvertaisia.

– Pedagoginen osuuskunta on meillä yksi kehittämisen kohde. Näemme sen mahdollisuutena. Tavoitteena on, että Kiipulan lähitulevaisuudessa syntyisi lisää osuuskuntia nyt toimivan datanomiosuuskunnan rinnalle.


Erityisopetuksen asiantuntija Päivi Korhonen ja puutarha-alaa opettava Helena Stubb ovat innostuneita tiimioppimisen mahdollisuuksista Kiipulassa.

Datanomiksi
asiakastöitä tehden

Datanomiksi opiskeleville Kiipula tarjoaa non-stop -koulutusta lähes sataprosenttisesti tiimioppimisen menetelmin. He tekevät aitoja asiakastöitä tiiminä sekä ryhmässä että usein paritöinä.

Näille opiskelijoille on poikkeustilanne istua luennolla. Jos tavallinen oppitunti pidetään, he ovat yleensä itse toivoneet sitä saadakseen tietoa, jonka juuri sillä hetkellä kokevat tarvitsevansa.

Tekemällä oppimisen mahdollistaa keväällä perustettu pedagoginen Osuuskunta Kiip-IT .

– Puskaradio ja mainonta ovat toimineet, ja töitä alkaa riittää. Juuri eilenkin tuotiin kaksi asiakaskonetta, osuuskuntalaiset kertovat tyytyväisinä.

Valmentajat Mikko Kurkinen ja Anne Majamäki vakuuttavat, että osuuskunta toimii mainiosti oppimisympäristönä. Ennen sitä oikeita työtehtäviä päästiin kokeilemaan vasta työssäoppimisjaksolla. Nyt kynnys lähteä työpaikoille on reippaasti madaltunut. Ja kun opiskelija pääsee koulussa tekemään oikeita töitä, hän voi turvallisesti harjoitella myös epäonnistumista ja sen sietämistä.  

Uusi oppimisympäristö on haastanut myös opettajuuden.

– Tiimimestari-valmennuksen myötä piti oppia pois tiukasta aikataulusta ja antaa väljyyttä opiskelijoille, aloittaa Anne.

– On haastavaa malttaa antaa opiskelijan itse pohtia. Erityisesti tällä alalla, jossa tapahtuu koko ajan uutta, pitää itse oppia tiedonhakua, täydentää Mikko.

 

 

Datanomiopiskelijat käänsivät tuolit tottuneesti ympyrään ja aloittivat dialogin, kun piti kertoa, kuinka mahtavia oppimisen mahdollisuuksia osuuskunta heille tuo.

Hope YTY vie
uusille aloille

Malli osuuskuntatoiminnan käynnistämiseen Kiipulassa luotiin OSKU-hankkeessa. Tätä mallia voidaan monistaa eri aloille.

Hope YTY -hankkeen kautta tiimioppimisen menetelmiä viedään luonnonvara-alalle ja kiinteistöalalle. Henkilöstöä on niistä valmennuksissa, ja tarkoituksena on ottaa menetelmiä haltuun tutkinnonosittain.

Puutarha-alaa opettava Heidi Stubb näkee mahdollisuuksia menetelmien hyvinkin laajaan käyttöönottoon. Kipinä-päivä on tulossa, ja yrittäjyysopettaja kokoaa opiskelijat yhteen erilaisia osuuskuntateemoja puimaan.

– Otamme tiimioppimista nyt vauhdilla haltuun, opettelemme dialogia ja sitä, miten ryhmä toimii, ja keskitymme siihen, mitä tästä opitaan. Yrittäjätaustaisena tiedän, että osuuskunta olisi tänne todella hyvä oppimisympäristö, mutta katsotaan sitä rauhassa keväällä.

Yhteiset suoritushaasteet ovat puutarhalla työskenteleville jo tulleet tutuiksi. Koulun esittelypäivään esimerkiksi luotiin tiiminä ympäristöalan osasto. Samalla taitoja, joita ei luentoja kuuntelemalla voi oppia.

Tiimiliiderinä tuolla kertaa toiminut Mia Hietanen muistelee innoissaan, kuinka hän sai homman kulkemaan ja oppi, että delegointi on kaiken a ja o.