Hope YTY - Yrittäjyyttä ja työssäoppimista yhdessä

Opettajat yrittämisen asialla

Tarvitaan yhteinen suoritushaaste

Tekemällä oppii enemmän

Yhdessä olemme vahvempia

kuva
kuva
kuva
kuva
kuva

Tiimioppimisen vauhtia ei pysäytä mikään 16.12.2014

Hope-verkosto on valmis oppimisen kokonaisvaltaiseen muutokseen. Sille ei riitä, että tiimioppiminen yhdessä tekemällä on erilainen ja innostava oppimistapa. Siitä pitää saada vallitseva tapa oppia.

Tutkinnonuudistuksen tuoma osaamisperusteisuus antaa oppijalle vallan valita, miten hän haluaa oppia. Se takaa yksilölliset opinpolut, mutta niitä kulkemista tukemaan tarvitaan yhteisöllisyyttä. Hope-verkoston ratkaisu tähän ovat osuuskunnat, joissa opiskelijat tekevät projekteja.

Verkostoon on eri puolille Suomea syntynyt jo 24 pedagogista osuuskuntaa, joissa on yhteensä yli tuhat jäsentä. Osuuskuntaoppimisen kulmakivet ovat oikea asiakas, joka maksaa oikealla rahalla, mikä vaatii oikean yrityksen.

– Osuuskunnissa opiskelijat katsovat, mitä pitää oppia, etsivät sopivan projektin ja keräävät kaverit mukaan, jotta voivat reflektoida ja saavat tiimin tuen. Tiimiakatemialla tätä on toteutettu jo pitkään ja saatu loistavia työllistämistuloksia, Minna Erkko ja Maria Käkelä miettivät.

Osuuskunnassa työskennellessään opiskelija saa aitoa kokemusta työelämästä. Ja kun yrittäjyyden oppiminen tapahtuu todellisessa työelämässä, nopeutuu nuorten pääsy kiinni töihin.

Maria Käkelä ja Minna Erkko innostavat verkostoa rohkeisiin kokeiluihin.

Verkoston
nälkä kasvaa

Tiimioppimisen vallankumous lähti ammatillisella toisella asteella liikkeelle opettajien valmennuksista. Nyt Hope-verkostossa on valmennettu noin 400 opettajaa.

– Lähdimme ensin kehittämään pedagogiikkaa ja tuomaan opettajille uudenlaista ajattelua valmentajuudesta. Samalla loimme työkaluja, kuten TOY-mallin. Sille taas alustaksi sopi osuuskuntamalli.

Kokeilujen ja pilottien myötä verkoston rohkeus kasvoi ja samalla nälkä tehdä enemmän ja isommin. Monen opettajan tavoitteena on nyt ottaa osuuskunta yhä laajemmin käyttöön ja päästä lopulta siihen, että tiimioppimalla opitaan koko tutkinto. Kokonaisvaltaisuutta haetaan myös sitä kautta, että mukaan lähtee kokonaisia ammattialoja ja vähitellen koko oppilaitoksia.

Muutos on edennyt hanke hankkeelta. Hopessa opettajat saivat rohkeutta ja välineitä yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen omissa oppilaitoksissaan. Hope OSKissa osuuskuntia kehitettiin pedagogisiksi oppimisympäristöiksi. Hope YTY vastaa nuorisotakuun ja osaamisperusteisen opiskelun haasteisiin. Siinä kehitetään työkaluja, joilla nuoret oppivat sitä, mitä haluavat ja tarvitsevat.

Verkoston yhteisessä Tie osaamiseen -hankkeessa valmennetaan johtajia. Tämä on erittäin tärkeää, sillä pisimmälle päästään, kun muutosta tekevien opettajien ja johtajien vuoropuhelu toimii.

– Seuraavaksi pitää puuttua rakenteisiin. Kun tärkeää on se, että oppii ja osaa, eikä enää se, milloin ja missä ajassa oppii, lakkaa perinteinen lukujärjestys toimimasta. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajien palkkaus pitää miettiä uudestaan, koska sitä ei enää voida nitoa lukujärjestyksiin. Siinäkin riittää pohdittavaa, miten arviointi tapahtuu, kun kaikki tehdään tiimeissä.